Crònica Vall de Cardó - Ruta de les Ermites

Vam sortir de l’antic balneari de Cardó. Vam vorejar l’edifici i arribàrem a la primera de les 12 ermites que en veuríem, la del Carme, amb una ubicació impressionant, sobre un precipici que forma el salt del Sallent. Fa temps hi havia una cascada, però les aigües van ser canalitzades cap a l’embotelladora.

D’allà creuàrem la carretera després de passar per una casa blanca, la Pallissa. Vam  resseguir l’antic Viacrucis i vam parar a esmorzar a l’ermita de la Santíssima Trinitat. Seguidament vam passar per la de l’Àngel, que va ser la porteria d’accés al monestir per l’antic Camí del Frares, amb un portal cobert adosat a la muralla que envoltava tot el recinte carmelita.

Vam enfilar cap al portell de Cosp que ens va permetre admirar l’altra vessant de la serra. I amunt, amunt, fins arribar a la Cova Lluminosa. Grandiosa, majestuosa, realment imponent. Una cova de grans dimensions amb diferents nivells, oberta per la seva part posterior.

Continuant l’excursió van visitar la Foradada.

Van pujar i baixar i baixar i pujar d’ermita en ermita, Sant Onofre, Sant Simeó, Sta Teresa, Sant Jeroni…… fàcils de localitzar pels xipresos  que les envolten o que de vegades marquen el camí, totes per desgràcia abandonades i ruinoses, però totes situades en indrets privilegiats.

Ens vam aturar més temps en una de les més característiques, la de la Columna, de la qual vam poder visitar l’interior i fer-nos una idea del que devia ser la vida eremítica.

Com no, vam  fer també aturada a la Font de l’Argilagar (de l’Aliaga o Aulaga) amb dos magnífics marges de pedra seca.

Només ens van quedar per veure la de sant Bernat i la de Santa Agnés. Avui dia és molt complicat accedir-hi.

Una excursió molt completa pels múltiples punts d’interès que vam visitar i pel paisatge que vam poder contemplar durant tota la jornada.

Hem d’agrair al nostre guia el treball que es va prendre per muntar la sortida i les explicacions que en tot moment ens va anar oferint.  Gràcies,  José Luis!!!

Trini Cuadrado

(Veure fotos a la secció de galeria)