Crònica Congost del Mu / Alòs de Balaguer

El matinar va valdre molt la pena!
A les 6:30 vam sortir amb l’autobús des de Salou amb direcció a Alòs de Balaguer (Lleida). Els que no dormíem durant el trajecte, vam poder gaudir d'un paisatge digne del mes de maig: camps de cultiu de cereal en plena esplendor jaspiats de vermelles roselles i plantes liloses, joves plantacions de vinyes brollades, ametllers, oliveres ...

Arribem a l'entrada d'Alòs de Balaguer i, un cop passat el pont sobre el riu Segre, ens esperava el camí on va començar el nostre recorregut.
Amb tot el temps per davant per gaudir, un bon esmorzar que portàvem a la motxilla i càmera en mà, enfilem seguint la llera del riu que ens va portar fins a la central elèctrica de Camarasa on s'ajunten el riu Segre amb la Noguera Pallaresa.

Ja havíem caminat uns 4km aproximadament quan vam arribar a les portes del congost, que per accedir-hi vam haver de passar per una passarel·la penjada a la paret. Des d'aquest punt vam poder observar l'espectacularitat de les parets de roca muntanyosa caient verticalment sobre l'aigua. ... Ja estàvem dins, pujant i baixant per sendes molt ben marcades i sempre amb el riu a la nostra vora. I al fons, la gran mola del Mont-roig. Tot un paisatge per recordar ....

Passem per un pont penjant que travessa el riu per continuar per una llarga i espectacular passarel·la que ens va portar fins a la central i el campament de l'elèctrica. Allà una petita parada sota l'arbreda per gaudir del recorregut i del moment.

Iniciem la tornada pel mateix camí fins arribar a una zona d'esbarjo anomenada l’Espadella on, còmodament, vam fer el nostre pícnic. Aproximadament havíem recorregut uns 15km.

Una altra vegada a l'autobús per visitar el poble de Montsonís. Un lloc que està situat a la vessant oriental de la serra de Montsonís i del riu Segre, i que conserva tot l'encant d'un passat medieval que encara es respira en l'ambient.
A la part alta del poble vam gaudir d'una visita guiada pel castell que va ser construït el 1024 per ordre del Comte d'Urgell i, que després de passar per diversos llinatges, pertany avui en dia als actuals Barons d'Albi. És un castell d'estil romànic, molt ben conservat i que actualment està habitat, per aquest motiu la bandera segueix onejant a la torre de l'homenatge. Adossada al castell es troba l'església de Santa Maria de Montsonís.

Com disposàvem de tot el temps, abans de visitar el castell, baixarem caminant fins a l'ermita de Santa Maria de Salgar per un congost espectacular ple de coves i balmes en la vessant del riu Segre.
L'ermita original és d'estil barroc; va passar a ser convent Carmelita i després d'ampliacions i diferents transformacions es conserva restaurada la capella i la façana del convent, però l'interior està en ruïnes. Tot plegat, en el seu conjunt, és un paratge força engorjat.

Després de la habitual foto de grup, a les afores del castell, vam donar per acabada la nostra ruta de vistes fantàstiques, cel impecable, olors a calma, pau en tots els seus racons ... Va valer molt la pena caminar per allà.

Trini, gràcies, moltes gràcies!