Crònica El Parissal de Beseit

Com en cada excursió tots vam arribar puntuals a la cita. Era d'hora, però volíem evitar que la calor del migdia ens enxampés al bell mig del recorregut, hora que aprofitaríem per fer un bona  capbussada a la piscina natural de Beseit i un bon dinar.

Vam sortir en cotxes particulars, gaudint del paisatge que se'ns oferia durant l'hora i mitja que dura el recorregut: els camps de tarongers i oliveres, les roques de Benet, el massís dels Ports, el riu Ebre…

Un cop a Beseit, després d'uns 6km per pista asfaltada, vam deixar els cotxes a l'aparcament i vam emprendre la ruta cap a un enclavament espectacular on les imponents forces de la naturalesa van forjar un paisatge de gran bellesa.

Primera parada: les pintures rupestres de la Fenellosa, enmarcades  dins l'Art Llevantí declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO el 1998. Ens vam haver de fixar molt bé per trobar a 3 genets vermells pintats a l'època del Neolític. Segona parada: l’esmorzar. Tercera parada: fotos. Quarta parada: més fotos. Cinquena parada..., cada racó del recorregut del riu Matarranya tenia un encant especial digne de ser capturat per a la posteritat. Vam seguir avançant a través de corriols, seguint el curs del riu. En els trams on els gorgs eren profunds hi havia passarel·les de fusta. En altres trams havíem de creuar per l'aigua, sempre amb l'ajuda del guia Eusebi que anava preparat per travessar i donar un cop de mà als qui havíem de saltar fent equilibri per sobre de les pedres.  Molt agraïts Sebi!

Entre els "que bonic", els "he de tornar-hi amb els amics" i els "he de portar-hi els nens" vam remuntar, gairebé sense adonar-nos, el curs del riu fins a la capçalera: Els Estrets del Parrisssal, un canó de 1.5metres d'ample per 60metres d'alt i 200metres de llarg. Quin lloc tan espectacular! Va valdre molt la pena, ja en l'últim tram,  haver-se d’enfilar per les grans i relliscoses roques per arribar al final del recorregut. Mentre contemplàvem tanta grandesa, vam aprofitar per ficar els peus a l'aigua cristal·lina. No va fer falta recordar que el bany està prohibit en tot el trajecte.

A continuació vam iniciar el descens pel mateix camí amb la idea d'haver passat per un paissatge bucòlic; un entorn idíl·lic més propi d’un documental de naturalesa gravat en un lloc llunyà. Cada dia és una pàgina en blanc i aquesta la vam omplir de sensacions, descobriments, d'art, de detalls singulars, de diversió, de sorpresa i de bona companyia... Tot això fa que un dia qualsevol es converteixi en un dia especial.