Data: Dissabte 17 de maig 2025
Nom i telèfon de la persona que fa la proposta: Albert Suñol 628 31 01 87
ITINERARI. FORAT DE LA VELLA-COVA D'EN MARC-FORAT DEL CASTELLET-FORAT DE l'AIROSA-ROCA XAPADA-CANAL DE L'ESCALETA-CAMÍ DE LA VALL–BARRANC DE LA GALERA.
Fantàstica ruta pel Parc Natural dels Ports on les roques es disfressen de foradades de gegants rocosos amb esveltes agulles i unes formacions rocoses en forma vertical de tubs.
Descripció: Començarem la ruta per sobre del pont de fusta del barranc de la Vall i ens endinsarem en la curiosa clotada que forma el Racó d'en Marc. Ens trobarem a la base d'una gran paret on es forma la balma. Pel costat veurem una estreta canal on sempre raja un fil d'aigua. Seguirem el camí pel costat d'una gran agulla de roca on més endavant trobarem una bifurcació amb un pal indicador a mà dreta que l'agafarem i a uns cent metres en baixada contemplarem el Forat de la Vella, bonica finestra natural en forma de foradada. Tornarem enrere i a la següent cruïlla senyalitzada agafarem per uns esglaons una sendera costeruda. En arribar a la carena veurem una muntanya rocosa molt ampla en forma de castell. Aquí en apropar-nos, trobarem una altra foradada, el Forat del Castellet on ens podrem fer una bona foto, a 850 m. Després de gaudir d'unes panoràmiques insòlites, agafarem direcció nord-est per un terreny pedregós i rodejats d'agulles de roca erosionada i farem cap a la base de la cresta del Castell de l'Airosa a 973 m (bonic pont de roca des d'on es gaudeix d'una excel·lent visió). Tot seguit baixarem fins a un coll per un sender de pins i en arribar al pal indicador del coll, ens separarem els dos grups.
Un continuarà cap a l’est i l’altre cap un fil de sender menys transitat que en forta pujada ens portarà al Coll d'Ascens a 857 m, aquest accident geogràfic separa el barranc de la Vall, terme de Mas de Barberans del de Lloret, terme de Roquetes. Continuarem pujant fins a passar al costat de la Roca Xapada a 1004 m (Xapada ve de Xapall una escletxa). Tot seguit iniciarem un descens enmig de pins i boixos per una estreta sendera amb força pendent fins a arribar a veure l'Airosa 917 m (Penyal esvelt que s'aixeca com un minaret d'un castell al bell mig de la serralada). Continuarem per terreny escarpat amb fort pendent i amb molta pedra solta que ens conduirà a l'entrada d’una canal de roca, la Canal de l'Escaleta on haurem de fer una desgrimpada dificultosa on possiblement haurem de fer servir les mans. Un cop superada i a través d'un dens pinar, enllaçarem amb el Camí de la Vall que ens portarà en pendent i llaçades al punt de partida.
NOTA*: Aquesta excursió pel grau de dificultat es dividirà en dos recorreguts opcionals a escollir:
1 Tram dificultat alta de 9,63 km i desnivell positiu de 822 m. (Albert Suñol. Tel. 628310187)
2. Tram dificultat moderada de 5,78 km i desnivell positiu de 440 m. (Olga Torres. Tel. 629486967
Podeu veure el track clicant aquí: Track
Si vols portar el teu pelut a la sortida, recorda que, segons la normativa vigent, l'has de portar lligat.
Excursió de dia sencer.
ATENCIÓ: L'itinerari pot ser modificat pel guia si ho considera oportú.
Dificultat física: Segons la NOTA*
Distància: Segons la NOTA*
Desnivell:Segons la NOTA*
Dificultat tècnica: Segons la NOTA*
Dia, hora i lloc de sortida: 17 de maig 2025 a les 7:30 h del matí de l’IES Jaume I de Salou.
Mitjà de transport: Cotxes particulars. Despeses de viatge: Abonar directament al conductor.
Km 102 x 2 (anar i venir) = 204 km
204 km x 0,35 despesa cotxe = 71,40 € per cotxe
71,40 €: 4 ocupants = 18 € per persona.
Preu:
Socis: Activitat gratuïta
Socis CEC Cambrils: Gratuïta
Socis del Club Nàutic: 2 €
No socis: 5 € a ingressar import a BBVA Via Roma 42 ES25 0182 1377 4402 0871 7250. Indiqueu "Els Ports" i el vostre nom.
Recordeu que, qui no tingui llicència, ha d'avisar-ho per tal de fer la llicència temporal divendres abans de les 12 del migdia
Cal portar:
Aigua
Esmorzar i dinar
Calçat i roba adequada.
Aconsellables bastons
Protecció solar, gorra, ulleres
Organitza: Club Excursionista Salouenc