Litoral sud - La Costa dels Pirates Barbarescs

Data: 23 de febrer de 2020

Nom de la persona que fa la proposta: Marijke 620 14 99 77

Descripció: Des de l'Almadrava direcció L'Ametlla

Separant les comarques del Camp de Tarragona de les de l'Ebre, gairebé a tocar del mar, s'aixeca el coll de Balaguer, pas obligat de les comunicacions de la Catalunya de tots els temps. Malgrat la poca altura (140 m) va ser considerat sempre un pas dificultós, tal com ho demostren que es construïssin hospitals medievals per als viatgers a un costat i l'altre: l'hospital del Coll de Balaguer, a partir del qual naixeria l'Hospitalet de l'Infant, i l'hospital de la Font del Perelló, al Perelló, del qual no es conserven les restes.

Les cròniques antigues parlen d'aquestes terres com a especialment inhòspites i perilloses. Durant molt de temps no hi va haver cap vila important entre Cambrils i Tortosa. Fins fa pocs segles era habitual que els comerciants i marxants esperessin en aquestes poblacions fins a poder constituir una caravana prou nombrosa per atrevir-se a iniciar el viatge i creuar aquests paratges. Més de setanta quilòmetres de territoris i de costa deshabitats oferien unes condicions molt favorables per a les actuacions dels bandolers i els corsaris.

Les nombroses cales i platges solitàries han constituït llocs de desembarcament excel·lents des d'on saquejar, robar o raptar aquells que transitaven per la zona, o bé per abordar altres vaixells que navegaven a prop de la costa.

A partir de la conquesta de la veïna ciutat de Tortosa, a mitjans del s. XII, els senyors cristians es van adonar de la necessitat de controlar aquests territoris, raó per la qual, l'any 1201, el rei Pere I va decidir atorgar els paratges del desert d'Alfama a un grup de cavallers templers per formar l'orde de sant Jordi d'Alfama, l'únic orde religiós militar de cavalleria catalana. Amb la construcció de la fortalesa homònima s'esperava poder repel·lir els atacs dels pirates barbarescs i afavorir la repoblació d'aquestes contrades.

L'itinerari proposat surt de l'Almadrava, un petit i antic enclavament dels pescadors de Vandellòs on, fins fa poc temps, es desplegaven xarxes per pescar les valuoses tonyines mediterrànies. Sempre que és possible, es camina a tocar del mar pels antics camins de ronda, creuant les cales on els corsaris barbarescs desembarcaven amagant-se dels cavallers de Sant Jordi d'Alfama.

Dificultat Física: Fàcil

Distància: 10 kms.

Desnivell acumulat: Caminarem per la costa

Hores de camí: 4 h (sense comptar temps d’aturada per menjar)

Sortida de mig dia

Dificultat tècnica: Fàcil

Dia, hora i lloc de sortida: 23 de febrer de 2020, a les 8:00 h del matí davant de l'IES Jaume I de Salou

Mitjà de transport: Cotxes particulars. (les persones que no portin el seu vehicle hauran de pagar 5€ en concepte de transport directament al conductor del vehicle que vagin)

No socis: 5 € Ingressar import a BBVA. nº de compte ES86 0182 4206 0702 0171 7257
Indiqueu “Pirates” i el vostre “nom”

Recordeu, qui no tingui llicència ha de portar emplenat el full de pròpia responsabilitat i lliurar-lo al responsable de l'excursió.

Esmorzar
Calçat còmode
Aconsellable: Bastons, protecció solar, gorra i xiulet.

Organitza: Club Excursionista Salouenc.  Tel: 681 188 171

Imparteix: Marijke